De functie van accountmanger

Het klantcontact combineren met sales.

De functie van Accountmanager wordt vaak omschreven als de schakel tussen de klant en de organisatie. De essentie van een Accountmanager is echter niet per se gericht op het managen van mensen, maar eerder op het effectief beheren an klanten ofwel accounts. De functie van Accountmanager is de perfecte combinatie van relatiebeheer en sales.

De taak omschrijving van een Accountmanager

Een Accountmanager draagt een breed scala aan verantwoordelijkheden gericht op het genereren van een hogere omzet. Dit wordt bereikt door relatiebeheer, het aantrekken van nieuwe klanten, en het adviseren over marktontwikkelingen en kansen. De complexe rol van een Accountmanager vraagt om strategisch inzicht, leidinggevende capiciteiten, sterke communicatieve vaardigheden en overtuigende onderhandleingstechnieken. 

Enekele van de taken die een Accountmanager uitvoer, zijn:

  • Het analyseren van de markt, het inverntariseren van accounts en het ontwikkelen van een strategisch accountplan;
  • Het verzorgen van (koude) acquisitie, bijvoorbeeld door potentiële klanten te benaderen en presentaties te geven;
  • Het onderhouden van de relatie met bestaande klanten door tijdig en uitgebereid te informeren;
  • Fungeren als het primaire contactpunt tussen de klant en het bedrijf;
  • Technische en organisatorische ondersteuning bieden aan de klant;
  • Behoeften van de klant signaleren en adviseren hierover;
  • Het volgen van marktontwikkelingen en zo nodig tijdig anticiperen, bijvoorbeeld op productiontwikkelingen van concurrenten;
  • Het voeren van een gedegen administratie. 

Welke competenties zijn er nodig?

Een Accountmanager heeft een aantal specifieke competenties en vaardigheden nodig om de functie effectief te kunnen vervullen. Hieronder staan enkele belangrijke punten die bij deze functie horen:

  • Luisteren & analyseren;
  • Kennis van producten;
  • Proactief meedenken;
  • Zelfvertrouwen;
  • Eerlijkheid & betrouwbaarheid;
  • Initiatief nemen.

Hoe word je Accountmanager?

Accountmanagers hebben vaak een opleiding op HBO- of WO-niveau. De meest geschikte opleiding varieert echter sterk afhankelijk van het werkveld en het bedrijf. Studies die een goede basis vormen voor deze functie vanwege hun focus op communicatieve en commerciële vaardigheden, zijn onder andere:

  • Bedrijfskunde
  • Commerciële Economie
  • International Business & Management Studies
  • Marketing en Communicatie

Salarisverwachtingen voor een Accountmanager

Binnen de functie van Accountmanager kan het uurloon rond de €20,- liggen en het maandelijkse salaris rond de €3.250,-. Dit salaris varieert echter sterk, afhankelijk van kennis, leeftijd en ervaring. Zo zal het salaris in de loop van je carrière of naarmate je specialisatie in een bepaald vakgebied toeneemt.

Bron: Salaris indicatie

Let op: Dit is een algemene beschrijving en kan variëren per functie en organisatie. Voor specifieke functie-eisen raden wij aan om de indiviudele vacatures op onze site te bekijken.